El Pla director de la Bicicleta: una eina de transformació social

El passat Ple de maig vam aprovar el Pla Director de la Bicicleta de Vilassar de Mar (PDB), que planifica el desenvolupament de mesures per a augmentar els usuaris de la bicicleta i la substitució de molts desplaçaments que actualment es realitzen en vehicles motoritzats.

Al mateix Ple, fruit d’un acord entre Babord i el govern, es va aprovar la partida pressupostària necessària per desenvolupar gran part del Pla.

Considerem que era imprescindible desenvolupar aquest Pla i fer-ho d’una manera coherent per aconseguir els seus objectius. És per garantir aquesta coherència que sempre hem defensat que el PDB no s’havia de limitar a indicar, mitjançant senyalització, la convivència amb el trànsit motoritzat. Aquesta mesura, per si sola, no promou l’atracció de nous usuaris i, a més, requereix un seguiment per controlar el seu compliment. Per aquest motiu hem centrat la nostra acció política en la creació d’itineraris en què la bicicleta pugui tenir prioritat real, ja sigui mitjançant la creació de plataformes úniques, ja sigui mitjançant la construcció de carrils segregats, tal com explicàvem el passat novembre.

Ens ha costat molt convèncer el govern d’aquesta necessitat i celebrem que finalment hi hagin apostat. Serà un guany enorme per tothom, des dels joves que van a l’institut fins a la gent que va al poliesportiu, sense oblidar el comerç de proximitat, que tal com ha passat a tants altres municipis, es veurà beneficiat de la pacificació dels carrers.

Per què considerem el PDB una eina molt necessària i transformadora?

➔ Mobilitat sostenible:

Augmentarà els usuaris de la bicicleta a Vilassar de Mar, poble relativament planer, on fa bon temps quasi tot l’any, i on les distàncies que es recorren per accedir als diferents serveis són relativament curtes.

➔ Lluita contra el canvi climàtic:

Substituirà molts desplaçaments que actualment es realitzen en vehicles motoritzats i reduirà la contaminació, no només atmosfèrica sinó també sonora.

➔ Recuperació de l’espai públic:

Recuperarem espais fins ara monopolitzats pel vehicle a motor, no només per a la bicicleta sinó també per a vianants.

➔ Inclusió i cohesió social:

Potenciarà un mode de transport econòmic i accessible per menors de 18 anys, alhora que trencarà barreres urbanes entre la Xinesca o el Barato i la resta del poble.

Entrevista a Àngel Font (ERC) i Eduard Truco (Babord) per parlar del PDB aprovat:

Què hem aconseguit?

➔ La creació d’un itinerari que unirà de manera efectiva la Xinesca amb el centre del poble i equipaments crucials com són l’escola Els Alocs, l’institut Pere Ribot o la Biblioteca Municipal. Aquest itinerari permetrà a més a més arribar de manera segura al Mercat de la Flor.
Detall del projecte / connexió pont de la riera de Vilassar
Detall del projecte / Sta. Eulàlia – St. Artur
➔ Pacificar finalment el tram superior de l’av. Montevideo amb la construcció d’una plataforma única, per guanyar espai no només per les bicicletes sinó, molt important, també per vianants.

Malgrat que ens sembla molt positiu i estem molt contents d’aquesta mesura, seguirem lluitant per una pacificació total d’aquesta arteria.

➔ Augmentar els punts d’aparcament en equipaments crucials, com per exemple el CAP o equipaments esportius, i un aparcament segur al costat de l’estació de tren, facilitant així el transport intermodal i potenciant una mobilitat sostenible més enllà del municipi.

Com es materialitza l’acord entre Babord i el govern?

S’ha compromès el destí de 436.000€ per a executar, durant 2021-2022, aquestes actuacions prioritzades i calendaritzades:

➕ 1,5 km de vies ciclables segures

  • Carril bici Sta. Eulàlia
  • Carril bici Maria Vidal
  • Continuïtat del carril de Torrent de la Santa
  • Connexió al pont de la riera i amb l’accés al passeig del parc de la Mar Xica
  • Carril bici Carles III
  • Plataforma única av. Montevideo (entre Lluís Jover i Marina)

➕ 13 aparcaments incloent-hi un de segur, mitjançant registre, al costat de l’estació

➕ 10 km de zones 30 amb prioritat per la bicicleta

Si tenim en compte els 4 km de carrers de convivència contemplats en futures actuacions, amb l’execució del PDB aprovat guanyarem un total de 15,5 km que se sumen a l’actual xarxa ciclabe de 5 km i 13 aparcaments més respecte els actuals 19.

Navega el mapa interactiu i juga amb les capes per comparar la xarxa actual i futura:

Quins són els propers passos?

  • Desenvolupar el projecte de Camins Escolars per crear entorns segurs al voltant de les escoles.
  • Presentacions públiques del PDB aprovat.
  • Reunir la Taula de Mobilitat per discutir la implementació del Pla i altres actuacions previstes al Pla de Mobilitat Urbana Sostenible.
  • Reformar les ordenances pel que fa a la regulació de circulació de tots els vehicles, reflectint les noves velocitats i tipus de vies.
  • Començar les actuacions previstes centrades en la pedagogia, per ajudar a crear una nova cultura del respecte vers els vianants i els vehicles sense motoritzar.

Què seguirem lluitant?

  • Eix Montevideo: Donar continuïtat al passeig de plataforma única que comença al centre, per millorar la connexió del Barato amb la resta del poble i afavorir el comerç local.
  • Eix Mossèn Pere Ribot: Construcció d’una passera que superi la Riera d’en Cintet, per donar continuïtat a l’eix que va des de carretera d’Argentona fins a l’Av. Montevideo i que connectaria amb el carril bici que començarà a l’Av. Carles III.
  • Eix Enric Granados: Oferir una alternativa a la carretera d’Argentona, per anar de manera segura des de la NII fins a equipaments com la piscina.
  • Mobilitat interurbana: Garantir connexions segures amb els municipis veïns, reduint molt l’actual trànsit motoritzat. Reivindiquem la pacificació de la NII, per un carril bici transmaresmenc de fàcil accés i amb connexions a les trames urbanes.
En resum, considerem que malgrat que el document no contempla totes les mesures que ens hagués agradat, ens sembla un gran pas endavant que ajudarà a fer de Vilassar de Mar un poble més sostenible i just.

Consulta el PDB de Vilassar de Mar definitiu: