Des del restabliment de la democràcia Vilassar de Mar ha estat un poble on l’educació, la cultura, i els serveis socials han tingut un pes important en els pressupostos, fos quin fos el govern de torn. Aquestes despeses junt amb les despeses fixes del l'Ajuntament destinades al personal i a contractes per serveis (com la neteja de carrers o la recollida de brossa) han estat sempre les més importants del pressupost, avui, però, ja no ho són.

El pagament del deute i els seus interessos s’ha convertit en la despesa principal del nostre Ajuntament. Recordem que l'endeutament és equivalent a un 170% del pressupost anual, i és una responsabilitat del govern actual fer front a aquest problema.

Però qui és el responsable o responsables de que tinguem aquest deute? Tot ve de la mala gestió de la S.A. Municipal que va ser creada per ser una empresa de serveis i es va acabar convertint en una espècie de promotora privada. Qui té la responsabilitat del què ha passat? S’ha de saber que la S.A. Municipal tenia i té un Consell d'Administració, aquest Consell estava format per una sèrie de persones que tenien els càrrecs de President, Secretari i Vocals. Aquestes persones són les que prenien les decisions, i cada any aprovaven els comptes anuals que després eren aprovats pel Ple de l’Ajuntament (al ser una empresa 100% pública). Val a dir que en el Ple no tots els regidors van aprovar els comptes, però sí tots els d'un grup: CiU.

El màxim responsable és l'antic President del Consell (el Sr. Joaquim Ferrer) que a la vegada era el Regidor d’Hisenda de l’Ajuntament i l'Alcalde. Aquesta dualitat de càrrecs li hauria d'haver servit per poder conèixer l’abast de l’endeutament i cap on anava la S.A. Municipal i la repercussió que tindria pel mateix Ajuntament. De l’obra més important, el Mercat i els pisos del Mercat, iniciats després d'esclatar la bombolla immobiliària, va arribar a dir: ”...un projecte d'aquestes magnituds has de tenir molt clar qui el pagarà, com es pagarà i quin rendiment li traurem. I això ho tenim molt clar, nosaltres ho farem sense que costi diners al poble". També en són responsables l'antic Secretari de la S.A. Municipal (el Sr. Joan Roca), que a més era Regidor d’Espais Públics i de Medi Ambient, i l'antic Vocal del Consell i Regidor d'Urbanisme (el Sr. Desideri Camino). Ambdós van participar en totes les decisions que va prendre la S.A.

Pensem que aquestes persones tenien els mitjans suficients per saber com anava la S.A. Municipal i van continuar endavant sense fer cas de les crítiques reiterades dels altres grups municipals. Això ha dut a l'Ajuntament a una situació crítica, ja que actualment la S.A. Municipal està en preconcurs de creditors.

Des de Babord creiem prioritari que l’Ajuntament faci una Auditoria econòmica, de gestió i de responsabilitat per veure com s’ha arribat fins aquest endeutament, i quines persones i/o entitats són les responsables perquè assumeixin les conseqüències.

bar lila gradient

Articles recents de la comissió d'economia, finances i municipalització

Sobre el "butlletí especial: anàlisi i situació del deute municipal"

El passat Novembre l’Ajuntament de Vilassar de Mar va publicar un butlletí municipal especial sota el títol Anàlisi i situació del deute municipal. De nou, i seguint dinàmiques d’anteriors governs, veiem que s’utilitza un mitjà de comunicació públic per difondre els èxits del govern municipal i sense cap mena de crítica al respecte. És a dir, una eina de propaganda dels partits que integren el govern però amb diners municipals. Esperem que això no sigui una mostra de l’estratègia de l’actual govern per a la campanya electoral del mes de maig. Quants butlletins especials més té previst el govern?

Estem d’acord que es parli del deute municipal, que s’informi de la gestió que s’ha fet i que es doni informació transparent i clara sobre la situació del fons municipals. Ara bé, no compartim la manera com es dóna la informació. Una informació sesgada i amb la qual se’n fa un ús interessat dels resultats obtinguts. Entre d’altres temes, s’obvia que encara hi ha deutes per resoldre, no s’informen ni es recorden els resultats de l’auditoria, ni tampoc es diu res de la complexa situació de Can Vives i on s’oculta la realitat en la qual es troba. Cap menció als resultats aconseguits gràcies als acords signats amb Babord i cap espai on es doni la visió crítica de la resta dels grups municipals que formen el consistori.

Voleu continuar així?

Un nou model econòmic basat en l'economia social i cooperativa

Com es pot construir des de baix una realitat radicalment diferent, basada en unes finances ètiques i solidàries?
A qui beneficia el deute i la corrupció? A les elits econòmiques o a les classes populars?
És possible un nou model econòmic basat en l'economia social i cooperativa?

En relació a l'acte de Sobirania econòmica (15 de juny 2018) de Babord, us adjuntem algunes idees.

Continueu llegint ...

Acte "Sobirania econòmica" 15 de juny a les 18h

Què entenem per sobirania econòmica? Des dels municipis, es poden dur a terme polítiques econòmiques que siguin transformadores?

Dins del cicle "Guanyem sobiranies: construïm república des dels municipis", aquest divendres 15 de juny a les 18 h a la Sala Galbany (carrer Sant Roc) fem l'acte "Sobirania econòmica" amb la participació de la Iolanda Fresnillo, experta en auditoria i polítiques comunitàries i membre del col·lectiu Ekona i l' Ismael Hernández Adell, coordinador de la Càtedra d'Economia Social del Tecnocampus i ​membre de l’Ateneu Cooperatiu del Maresme.

Continueu llegint ...

* D'acord amb la Directiva Europea 2009/136/CE, us informem que aquest lloc web utilitza galetes o cookies. - * - Els marcs de Facebook i Twitter afegeixen galetes i trackers (recomanem que bloquegeu les galetes de tercers=d'altres llocs). - * - Podeu acceptar l'ús de galetes prement aquest botó Llegeix la nostra politica de galetes