La mobilitat de les persones i les mercaderies ha evolucionat, però aquesta evolució no ha estat equilibrada: sempre s’han primat els avantatges de la rapidesa i una certa “comoditat” en els desplaçaments en detriment dels costos mediambientals i socials; el foment dels usos individuals davant dels col·lectius: l’ús del cotxe i la moto contra el transport públic i la circulació a peu o en bicicleta.

La combustió provocada per l’ús de vehicles motoritzats en els nostres desplaçaments diaris (responsables del canvi climàtic, malalties i morts de persones) no són suficients per canviar els nostre hàbits relacionats amb la mobilitat.

La N-II és un exemple de vial concebut per resoldre la mobilitat en un determinat territori i moment. Avui, s’ha convertit en un vial obsolet per a les poblacions del Baix Maresme que travessa. Totes volen treure’l de l’espai urbà que ocupa i reutilitzar-lo.

És necessari traslladar cotxes de la N-II a la C-32 gratuïta, sí, però a la vegada cal que itineraris que avui es fan en cotxe passin a fer-se en transport públic; així com cal incentivar els desplaçaments a peu i en bicicleta entre poblacions. Volem que el tram de la N-II a Vilassar de Mar (l’antic Passeig de les Palmeres) sigui un espai de mobilitat sostenible per als vianants i, per tant, proposem:

  • Davant les estacions de rodalies, habilitar parades de bus urbà i interurbà, i aparcaments de bicicletes i cotxes, propiciant la intermodalitat.
  • Aconseguir itineraris accessibles entre el nus urbà i el passeig marítim, utilitzant l’espai de la N-II per construir rampes que permetin superar els trams d’escales que hi ha als passos subterranis.
  • Convertir aquest tram en un passeig on caminar-hi sigui una activitat fàcil i saludable.

Tot això pot semblar fàcil d’aconseguir perquè en altres poblacions del Maresme ja ho han fet. Però necessita de resolució política i participació ciutadana. Hem d’utilitzar les institucions –ajuntaments/taules de mobilitat (Pla de Mobilitat Urbana i Sostenible PMUS de Vilassar de Mar), Consell Comarcal (Pacte per la Mobilitat del Maresme), etc. perquè treballin per assolir-ho, però sense la pressió ciutadana serà impossible. Serà un procés de lluita llarga però, si incorporem a la ciutadania, la guanyarem.

Cal, doncs, introduir el debat sobre la N-II entre la població, mitjançant debats públics per sectors i barris, a l’escola, en concursos d’idees d’arquitectura civil sobre com ha de ser, i debats d’experiències que han vehiculat solucions semblants.

Des de Babord entenem que la transformació de la N-II en un passeig per al poble de Vilassar de Mar és una prioritat dins la nostra política municipal i les nostres propostes transformadores de mobilitat urbana per aconseguir un món més sostenible.

Articles recents de la comissió de territori i sostenibilitat

Pel dret a l’habitatge digne a Vilassar de Mar

El 10è butlletí "Tot a Babord" que s'està repartint aquest dies pel poble està centrat en l'habitatge. En aquest número reflexionem sobre el dret a l'habitatge, expliquem que hem fet a l'Ajuntament (3 mocions i acords de pressuposts), proposem 5 objectius i 16 actuacions concretes, expliquem què són els desnonaments invisibles, i entrevistem a representants de la Xarxa d'Habitatge del Baix Maresme. Podeu llegir ací l'article de portada del butlletí.

Continueu llegint ...

Zones verdes: aparcar a la via pública, necessitat o caprici?

Ja podeu llegir l'article dels grups municipals de juliol 2018. Aquest mes ha triat el tema ERC-VdM diu Sí: "Zones verdes: aparcar a la via pública, necessitat o caprici?". Nosaltres no qüestionem les zones verdes, sinó com aquestes han estat implementades per part de l'equip de govern.

Continueu llegint ...

Amb una Rierada festiva, arribarà el bon temps. A l'estiu, diuen, tota cuca "sobreviu"

El tema de l'article dels grups municipals d'aquest mes va ser triat pel Grup Demòcrata, que va proposar: Ja ha arribat el bon temps. Tenim el poble preparat per gaudir-ne?"

L'article de Babord reflexiona sobre la necessitat d'una bona planificació i un treball continuat de tot l'any i assenyala els efectes negatius d'un ús intensiu i massiu de la franja costanera.

Continueu llegint ...

* D'acord amb la Directiva Europea 2009/136/CE, us informem que aquest lloc web utilitza galetes o cookies. - * - Els marcs de Facebook i Twitter afegeixen galetes i trackers (recomanem que bloquegeu les galetes de tercers=d'altres llocs). - * - Podeu acceptar l'ús de galetes prement aquest botó Llegeix la nostra politica de galetes