El  16 d'abril a les 11 h, Babord va organitzar un acte informatiu i de debat sobre el Pla de Mobilitat Urbana Sostenible (PMUS) de Vilassar de Mar. Es va fer a la Sala Galbany i va comptar amb una participació d'unes 25 persones. En l'acte va intervenir en Màrius Navazo, del Grupo de Estudios y Alternativas gea 21, que va col·laborar en el programa Massachusetts Accelerated Bridge de Boston y Cambridge (EUA). Podeu llegir algunes opinions d'en Marius a www.vilaweb.cat/noticia/3546469/20090324/ens-trobem-geograf-sabadellenc-marius-navazo.html

L'acte es va dividir en tres parts que us resumim a continuació.

20160416 mobilitat sostenible

Primera part: Informació sobre el Pla de Mobilitat Urbana i Sostenible (PMUS) a Vilassar de Mar.

L’Eduard Truco com membre de la Taula de Mobilitat en representació de Babord va informar de com s’estava desenvolupant el PMUS quines fases s’havien realitzat i quines estaven pendents.

L'Eduard va fer un resum de com s'havia iniciat un pla de mobilitat a Vilassar de Mar i les etapes més rellevants.

  • 20/03/2014 - Inici: moció presentada pels grups municipals de ICV i la CUP on es demanava la elaboració de un Pla de Mobilitat Urbana i Sostenible a Vilassar de Mar. Va ser aprovada per unanimitat en el Ple.

  • 15/01/2015 - Constitució de la Taula de Mobilitat on hi eren representats tots el grups municipals amb un representant per grup, l’alcalde i el regidor de mobilitat.

  • L’equip de govern CiU i la Diputació contracten l'empresa EiPO per desenvolupar el PMUS de Vilassar de Mar.

  • 28/01/2015 - Primera reunió de la Taula de Mobilitat i presentació de l'empresa EiPO, primera constatació de que hi ha diferencies -entre el govern d'aleshores i ICV i la CUP- en com entenem el treball i les funcions de la taula de mobilitat.

  • Setembre 2015 - Fase de diagnosi finalitzada.

  • 16/11/2015 - Constitució de la nova Taula de Mobilitat segons el resultat de les darreres eleccions municipals.

  • 24/11/2015 - Convocatòria de la Taula de Mobilitat per presentar els resultats del treball de la empresa EiPO . Fase de diagnosi de la mobilitat a Vilassar de Mar.

    • Presentació pública del Document de la Fase de Diagnosi a la Biblioteca.

    • Hi ha una oficina virtual penjada a la web de l’Ajuntament que ha recollit les esmenes al document.

    • Jornada de participació amb itineraris a peu, en bicicleta i mobilitat reduïda, organitzada per l'ajuntament.

  • 20/01/16 - Reunió de Babord amb ERC per resoldre discrepàncies del contingut de la Diagnosi i del procés participatiu.

    • Demanda de participació de la ciutadania per part dels sectors de Vilassar agrícola, educatiu, esportiu, comercial i industrial.

  • Quatre reunions de la Taula de Mobilitat on s’invita en aquest sectors perquè expliquin quins son els seus criteris sobre la mobilitat i quin son les seves demandes.

  • 13/04/2016 - Lliurament del Document de la Fase de Diagnosi modificada.

  • Al mateix temps els equips tècnics del Ajuntament han descrit una llista d’objectius que s’han de tenir en compte a l’hora de treballar la següent fase de Propostes del PMUS. Hem fet arribar esmenes que no sabem si es recolliran en els objectius definitius.

 

Conclusions

    • Molta feina feta.

    • Ens ha costat molt aconseguir els espais de participació i son del tot insuficients

    • L'objectiu de recuperació del espai públic per a les persones entenem que serà molt difícil de compartir majoritàriament a la Taula de Mobilitat,  ja que no veiem la voluntat política d'impulsar-lo.

    • En aquesta nova fase de redacció de propostes del PMUS hem d’aconseguir:

      1. La Taula de Mobilitat ha de ser de debat i de presa de decisions, no tan sols informativa, i ha d'estar oberta a la participació.

      2. Les propostes del PMUS , en el seu conjunt, han de propiciar la sostenibilitat i hem de recuperar espai per a les persones. A més:

        1. Les propostes han de anar prioritzades i lligades a partides pressupostàries per la seva realització.

        2. S'ha de fer un seguiment de la seva execució.

Creiem que sense la participació ciutadana el PMUS no serà un Pla que proposi una transformació de la mobilitat de Vilassar per les persones i no per els cotxes. Cal la voluntat política per aconseguir-ho, depèn de la pressió que puguem fer entre tots.

 

Segona part. Participació d'en Màrius Navazo, especialista en ordenació del territori i planificació urbana

Aquesta segona part estava pensada perquè un expert en mobilitat ens expliqués si es possible o no recuperar l'espai públic per a les persones i com fer-ho.

En Màrius ens va introduir, de manera molt pedagògica, dins del mon de la gestió de l'espai públic urbà, i ens va identificar els reptes que tenim:

  • Reptes de salut pública:  qualitat de l’aire , qualitat acústica , sedentarisme , seguretat viària .

  • Altres reptes: Autonomia de les persones , potencialment dels vincles de les persones amb l’entorn , competitivitat de la ciutat compacta front a la ciutat dispersa .

I ja dins de la presentació ens va fer veure que

  • no si val tot en la gestió del espai urbà ,

    • existeix una gran competència per l’espai urbà perquè es un recurs escàs,

    • S’està privatitzant un espai que es col·lectiu.

    • El conflicte es inherent a l'espai públic.

  • Què podem fer ;

    • Resoldre els carrers passadís (pensats i dissenyats pels vehicles motoritzats ) pels carrers-habitació ( pensats per a les persones ).

    • Del cotxe com amfitrió al cotxe com a convidat.

    • No es una mera qüestió de reducció de velocitats, ni plataformes úniques, ni de senyalització.

  • Com ho podem fer : hem de canviar les regles del joc, no canviar el taulell; hem de fer propostes de transformació que siguin consistents, sense gaires inversions .

  • On ho podem fer : cal buscar els espais, on les transformacions siguin percebudes pels ciutadans en el seu dia a dia.

  • Ens va donar exemples on s’han fet grans canvis amb poca inversió; i la ciutadania se’ls ha fet seus en poc temps.

Ha estat difícil fer un resum en paraules de una presentació on les imatges eren molt aclaridores dels conceptes que ens anava explicant.

Pels assistents va ser molt positiu i va donar idees i missatges engrescadors i transformadors, que els podríem desenvolupar dins del nostre poble.

 

Tercera part: Taller de participació

En la tercera part, vam dur a terme un taller de participació, al voltant de un plànol del poble, i varen poder debatre sobre quins podien ser els espais on aplicar les propostes que ens va explicar el Màrius en la seva presentació. Aquestes propostes les utilitzarem per incorporar-les en la propera fase del PMUS que començarà en breu.

 

L'acte va concloure amb l'agraïment als assistents per la seva participació.

Articles recents de la comissió de territori i sostenibilitat

Pel dret a l’habitatge digne a Vilassar de Mar

El 10è butlletí "Tot a Babord" que s'està repartint aquest dies pel poble està centrat en l'habitatge. En aquest número reflexionem sobre el dret a l'habitatge, expliquem que hem fet a l'Ajuntament (3 mocions i acords de pressuposts), proposem 5 objectius i 16 actuacions concretes, expliquem què són els desnonaments invisibles, i entrevistem a representants de la Xarxa d'Habitatge del Baix Maresme. Podeu llegir ací l'article de portada del butlletí.

Continueu llegint ...

Zones verdes: aparcar a la via pública, necessitat o caprici?

Ja podeu llegir l'article dels grups municipals de juliol 2018. Aquest mes ha triat el tema ERC-VdM diu Sí: "Zones verdes: aparcar a la via pública, necessitat o caprici?". Nosaltres no qüestionem les zones verdes, sinó com aquestes han estat implementades per part de l'equip de govern.

Continueu llegint ...

Amb una Rierada festiva, arribarà el bon temps. A l'estiu, diuen, tota cuca "sobreviu"

El tema de l'article dels grups municipals d'aquest mes va ser triat pel Grup Demòcrata, que va proposar: Ja ha arribat el bon temps. Tenim el poble preparat per gaudir-ne?"

L'article de Babord reflexiona sobre la necessitat d'una bona planificació i un treball continuat de tot l'any i assenyala els efectes negatius d'un ús intensiu i massiu de la franja costanera.

Continueu llegint ...

* D'acord amb la Directiva Europea 2009/136/CE, us informem que aquest lloc web utilitza galetes o cookies. - * - Els marcs de Facebook i Twitter afegeixen galetes i trackers (recomanem que bloquegeu les galetes de tercers=d'altres llocs). - * - Podeu acceptar l'ús de galetes prement aquest botó Llegeix la nostra politica de galetes