Durant els darrers 60 anys, el disseny urbanístic dels municipis ha tingut en compte i ha propiciat la incorporació del vehicle a la nostra vida i això ha deixat que els carrers estiguin en un 80% dedicats al trànsit dels vehicles motoritzats i en un 20% a les persones caminant. Els carrers són utilitzats majoritàriament per l’ús del cotxe i queda relegat l’ús que en pot fer el ciutadà sense vehicle motoritzat.
Les inversions que han fet les institucions han estat majoritàriament en els vials de circulació i aparcament dels vehicles motoritzats enfront d’inversions en el desenvolupament i manteniment de voreres accessibles per a tothom. Cal un posicionament polític per canviar aquesta tendència i retornar l’espai públic dels carrers als vianants.
A Vilassar de Mar hi ha itineraris que es fan per carrers on és difícil garantir la convivència dels espais reservats als vehicles motoritzats (vials de circulació i places d’aparcament en superfície) amb les voreres practicables accessibles a tothom. Ja tenim experiències de com recuperar els espais públics dels carrers per als ciutadans traient places d’aparcament, ampliant voreres accessibles i fins i tot trams de carrers totalment pels vianants o de prioritat invertida.
Defensem una cultura de la mobilitat sostenible, que hem de propiciar des de les escoles i la societat civil, que faciliti voreres àmplies i accessibles, carrils bici i una bona xarxa de bus per fer els itineraris interns del poble. Hem de buscar la manera de resoldre els itineraris entre municipis amb transport públic dins i fora del municipi (bici + tren, bus urbà + tren, etc) i hem de començar a resoldre l’impacte que té la N-II en la vida dels ciutadans i ciutadanes del nostre poble. Això es el que BABORD ha defensat en la redacció del Pla de Mobilitat Urbana i Sostenible (PMUS) de VdM aprovat en el Ple de desembre del 2017.
Les zones verdes d’aparcament estan previstes en el PMUS de VdM, que preveu introduir-ne de noves en barris del poble on tenim dèficit d'aparcament per als veïns. Nosaltres estem d’acord a fer-ho, però estem totalment en contra de com l’equip de govern de l’Ajuntament està desenvolupant aquesta actuació; hi ha hagut una planificació insuficient i una organització deficient amb manca d’informació, manca d’enganxines pels veïns que ho sol·liciten ,manca de senyalització horitzontal i vertical dels espai afectats i només advertiments/avisos de multes han estat les comunicacions més diligents a l’hora d’informar el ciutadà. Creiem que una vegada més la superficial acció política i la feina maldestra d’alguns dels tècnics del’Ajuntament han aconseguit generar desconfiança entre els ciutadans. Incomprensible inici del PMUS.